SHELL

SHELL

Wszystko zaczęło się prawie 200 lat temu od małego sklepiku z antykami i muszlami morskimi w Londynie, a dziś jesteśmy jedną z największych firm energetycznych na świecie.

Początki

Marcus Samuel, założyciel Shell Transport and Trading Company (firmy transportowo-handlowej)

Niecałe 200 lat temu sprzedawca antyków w Londynie zaczął importować muszle morskie z Dalekiego Wschodu, ponieważ panowała moda na egzotyczny wystrój wnętrz.


Przedsięwzięcie Marcusa Samuela stworzyło podstawy doskonale prosperującej firmy importowo-eksportowej, przejętej potem przez jego synów, Marcusa Juniora i Sama.


W tamtych czasach ropę naftową wykorzystywano głównie do oświetlenia i w produkcji smarów, a przemysł naftowy mieścił się w Baku w Rosji, na obszarze z ogromnymi zasobami wysokiej jakości ropy naftowej i strategicznym naturalnym wybrzeżem.

Rewolucja w transporcie olejowym

Pojawienie się silnika spalinowego w 1886 r. przyczyniło się do wzrostu zapotrzebowania na paliwo transportowe. Wykorzystując swoje doświadczenie przewozowe, bracia Samuel zlecili flocie statków parowych masowy przewóz ropy naftowej.

Krok ten zrewolucjonizował transport olejowy, a pierwszy rejs odbył się tankowcem o imieniu Murex. W 1982 roku Murex był pierwszym na świecie tankowcem, który przepłynął przez Kanał Sueski. Firma prowadzona przez braci otrzymała w 1897 r. nazwę Shell Transport and Trading Company. W logo wykorzystano kształt muszli małży.

Droga do Royal Dutch Shell

Shell Transport działając na Wschodzie i poszukując nowych źródeł ropy naftowej w celu zmniejszenia zależności od Rosji, porozumiał się z firmą Royal Dutch Petrolem. Obie firmy połączyły swoje siły w 1903 r., aby chronić się przez dominacją konkurencyjnej firmy Standard Oil. W 1907 r. nastąpiła całkowita fuzja i powstała firma o nazwie Royal Dutch Shell Group. Shell zmienił swoje logo na muszlę, którego używa do dziś.

Przed końcem lat 20-tych, Shell stał się liderem wśród firm olejowych, produkując 11% surowca na świecie i będąc właścicielem 10% tonażu swoich tankowców. Lata 30-te przyniosły trudności: aktywa grupy w Meksyku zostały przejęte i firma zmuszona była przystać na niedogodne dla niej warunki postawione przez rząd wenezuelski podczas nacjonalizacji pól naftowych w tym kraju.

Ekspansja po wojnie

Platforma wiertnicza nr 10 w Zatoce Meksykańskiej, należąca do firmy Shell, rok 1950

Po drugiej wojnie światowej, kiedy zapanował pokój i samochody stały się często wykorzystywanym środkiem transportu, Shell rozszerzył swoją działalność na Afrykę i Amerykę Południową. Rola transportu wzrosła. W 1947 r. Shell dokonał pierwszego odwiertu na skalę komercyjną przybrzeżnego szybu naftowego w Zatoce Meksykańskiej. Do 1955 r. Shell był już właścicielem 300 szybów. W 1958 r. Shell rozpoczął produkcję w Nigerii.

Kryzys naftowy

W 1969 r. władzę w Libii przejął Muammar Kadafi, za sprawą którego spadła produkcja ropy i wzrosły ceny. Inni producenci grozili, że podejmą podobne kroki, a wojna Jom Kippur w 1973 r. przypieczętowała kryzys.

W ciągu kilku tygodni kraje OPEC (Organizacja Krajów Eksportujących Ropę Naftową) podwyższyły ceny ropy czterokrotnie i ogłosiły dwumiesięczny bojkot. Skutki dla gospodarki krajów Zachodu były katastrofalne.

Poszukiwanie nowych źródeł

Lata 70-te były bardzo istotne dla Shell z uwagi na rozwój pól naftowych na Morzu Północnym i w Ameryce Południowej - przedsięwzięcie trudne i kosztowne, lecz niezbędne w obliczu obniżonych dostaw z Bliskiego Wschodu. W 1978 r. Shell zakończył wiercenia prowadzone w ramach projektu Cognac i otworzył platformę produkcyjną w Zatoce Meksykańskiej - najwyższą na świecie, sięgającą ponad 335 metrów.

Ekspansja

Od połowy lat 90-tych, kiedy kwestie dotyczące środowiska naturalnego stały się istotniejsze, nasilił się nadzór publiczny nad przemysłem naftowym. Shell został skrytykowany w kwestii planów pozbycia się platformy Brent Spar i ponadto napotkał trudności w Nigerii. Wkraczając w nowe stulecie, Shell rozszerzył działalność na Chiny i Rosję.

W 2005 r. dotychczasowa struktura korporacyjna Shell została rozwiązana i powstała nowa samodzielna firma. Shell pozostaje jedną z głównych firm olejowych i gazowych na świecie. Mamy udział w projektach dotyczących skroplonego gazu ziemnego i produktów GTL, wspieramy rozwój biopaliw ze zrównoważonych źródeł i zaangażowani jesteśmy w projekty energetyki wiatrowej.

W pełni syntetyczny olej silnikowy nowej generacji   Najnowocześniejszy, w pełni syntetyczny olej silnikowy wyprodukowany we współpracy
1L 22.00 PLN
4L 84.95 PLN
SHELL HELIX ULTRA 5W40
Ekstra energia, maksymalna ochrona silnika dzięki najnowszej technologii Shell
Dzięki najnowszej technologii oraz unikalnym właściwościom
1L 28.00 PLN
4L 97.70 PLN
5L 121.90 PLN
SHELL HELIX ULTRA ECT C3 5W30
Olej silnikowy w technologii syntetycznej – utrzymuje silnik w czystości i zapewnia wydajną jazdę Zapewnia doskonałą ochronę
1L 19.90 PLN
4L 65.20 PLN
SHELL HELIX HX7 10W40
Zapewnia doskonałą ochronę silnika i wydłuża jego żywotność. Dzięki zastosowaniu specjalnego pakietu dodatków, olej ten zachowuje
1L 21.70 PLN
4L 70.20 PLN
5L 88.70 PLN
SHELL 10W40 DIESEL HX7 PLUS
Specjalny półsyntetyczny olej przeznaczony dla silników Diesla z pompo-wtryskiwaczami (bez LongLife Service) montowanych
1L 28.90 PLN
4L 90.00 PLN
5L 121.00 PLN
SHELL HELIX DIESEL HX7 AV 5W30
SHELL HELIX HX5 15W40 to wysokiej jakości, wielosezonowy olej mineralny, wydłużający żywotność silnika.
Dzięki pakietowi specjalnych
1L 17.90 PLN
4L 67.90 PLN
5L 86.90 PLN
SHELL HELIX HX5 15W40
Shell Helix HX5 15W40 DIESEL to mineralny olej wielosezonowy przeznaczony do silników Diesla, w tym turbodoładowanych. Olej charakteryzuje się
1L 19.90 PLN
4L 67.90 PLN
5L 86.70 PLN
SHELL HELIX HX5 DIESEL 15W40
Shell Helix Ultra 5W40 to syntetyczny olej przeznaczony do nowoczesnych silników. Unikalna formuła pozwala zachować skuteczną ochronę silnika
4L 81.00 PLN
SHELL HELIX ULTRA DIESEL 5W40
Shell Helix Ultra Racing to unikalny, w pełni syntetyczny olej zapewniający najlepszą ochronę i znakomite osiągi silników
1L 37.20 PLN
4L 119.20 PLN
5L 156.50 PLN
SHELL HELIX ULTRA RACING 10W60
SHELL RIMULA R4L 15W40 20L   Olej Shell Rimula R4 L - niskoemisyjny olej wielosezonowy dla samochodów ciężarowych
SHELL RIMULA R4L 15W40 20L
Nasi producenci